Svøbe øvelse

 

Svøbe øvelse

 
"Og de svøbte ham og lagde ham i en krybbe"
Dette citat kender de fleste fra juleevangeliet.

Hvad mange ikke ved er, at det at blive svøbt har en øjeblikkelig effekt på vores centralnervesystem.

Vores centralnervesystem halter lidt vel meget, nærmere betegnet, den del af vores centralnervesystem, som aktiverer afstresning og restituering (Parasympatikus).
Dette kan medføre stress symptomer, enten akutte, eller længerevarende symptomer. Eks. fordøjelses problemer, søvnproblemer, smerter, svimmelhed, hovedpine, muskelspændinger osv. 
Når først vores system har låst sig i denne stress, så har kroppen svært ved at geare ned og finde tilbage til
parasympatikus.

Nogle gange kan man direkte mærke det ved at man har tankemylder, man kan have svært ved at trække vejret dybt, og man føler en konstant indre uro.

Det er der råd for!
Du skal svøbe dig, så din krop og dit sansesystem, føler sig afgrænse og derved genvinder trygheden til at give slip på kontrollen og slappe af.
 
Sådan gør du:
  • Tag et varmt brusebad.
  • Inden dette bad har du stillet dit vækkeur på 30 min. Og taget et lagen med dig ud på badeværelset.
  • Nu tørrer du dig let med dit håndklæde og svøber dig tæt ind med lagenet, imens du stadig er fugtig.
  • Så humper du (lagenet strammer om benene) ind i seng og ligger dig under dynen, lukker øjnene og tager tre dybe vejrtrækninger helt ned til navlen. Mærk effekten efter hver udpustning.
  • Nu ligger du bare og nyder at du kan slappe af.
    Og bum, måske sover du lige lidt, for du bliver tung og træt.
Velkommen tilbage i dig selv. Det er en himmelsk fornemmelse.
God fornøjelse.
 
 
NG Terapi v/Nina Grønning | Skattergade 19B, 5700 Svendborg  | Tlf.: 41 40 00 62 | ngterapi@gmail.com